torsdag 26 december 2013

Min julhelg

 Vi börjar med julafton. Vi började dagen med att ställa oss i ordning för att fara till kyrkan, som vanligt. Och för mig passade det väldigt bra att de hade flyttat det en timme framåt i år, då jag är väldigt morgontrött. När vi kom hem igen ställde vi färdigt lite till julmiddagen före jag satte mig och spela pidro och rummikub med syskonen. Mamma slutade jobbet och åkte iväg med pappa till kyrkan...



... Så var det dags att följa traditionen och titta på Kalle Anka. En liten stund efter att det slutade kom mamma och pappa hem från kyrkan och strax efter kom mommo, moffa och moster hit. Tiden gick väldigt snabbt, så när vi hade ätit klart julmaten blev det paketöppning. Vi måste ha varit väldigt snälla så många paket som fanns under granen. Sen avrundade vi dagen med att dricka kaffe och äta jultårtor, morotsbitar, dadelkaka m.m. Och godis såklart!





På juldagen är traditionen den att vi åker iväg till mommo och moffas på julmat. Så där spenderade vi halva dagen med att äta ännu mera och umgås med släkten. Jag spelade också ett spel med mina två systrar, två mostrar och en kusin. När vi kom hem fortsatte vi att spela fast ett annat spel, denna gång morjens som jag och lillasyster köpte till familjen som julklapp.
Idag har det också gjorts en hel del. Först var jag och spelade innebandy med pappa, brorsan, storsyrran och pappas jobbarkompisar och det var väl helt kul tills man fick en boll på näsan (så nu ser jag lite ut som Rudolf med röda mulen). Sen fick vi åka hem och duscha snabbt innan vi skulle och äta ännu en gång julmat vid fammos. Vi  kom hem för en stund sen och nu skall jag gå och umgås med familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar