måndag 27 januari 2014

Kameralista

Systemkamera eller kompaktkamera?
Jag kör med systemkamera, men hela mitt fotointresse började med en liten kompaktkamera.

Vad har du för kamera?
Jag har en Canon EOS 500D.

Fotar du med RAW eller JPEG?
Alltid med JPEG.

I vilka lägen fotar du?
Oftast fotar jag i P (för jag är lite lat). Ibland använder jag Av och Tv. Sommarens projekt blir att lära sig fota i Manuellt läge.

Vad är roligast att fotografera?
Jag tycker mest om att fota naturbilder, men självklart också människor. Jag har en förkärlek till att fotografera mina kusiner (och de bilderna får ni inte se på bloggen).


Hur många objektiv har du?
Jag har tre stycken. Kitobjektivet som kom med kameran Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II. Följande objektiv blev ett Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II. Mitt senaste objektiv blev Canons billigaste, alltså Canon EF 50mm f/1,8 II.

Föredrar du fatsa eller zoom objektiv?
Jag måste erkänna att jag föredrar fasta objektiv för jag är lat, både att flytta på mig och att byta objektiv.

Har du tappat några objektivlock?
Inte så att jag helt tappat bort det, men det var rysligt nära. (Det var när vi var till Hemavan 2012 och vi var på en vandring. Det föll av objektivet utan att jag märkte det, men som tur var lag jag handen på objektivet för att hålla kameran närmare kroppen när det var väldigt buskigt. Så jag märkte det och fick gå tillbaka en bit där jag sedan hittade det i en vattenpöl.)

Vad blir dit nästa köp?
Det blir en ny kamera, just nu står det mellan Canon EOS 700D och 70D. Jag kan inte bestämma mig före jag har hållit i en 70D. (700D har jag hållit i och den passar bra i min hand, men jag vet inte hur det är med 70D. För jag köper inte en dyrare, bättre kamera om den är så klumpig i min hand att det blir svårt att fota. Jag har små händer och är inte speciellt stark.)

Hur redigerar du en bild? 
Oftast ökar jag bara kontrasten och ljusar upp bilden lite grann.

Vilket format sparar du i?
Jag sparar alltid i JPEG.

Har du varit på något fotouppdrag?
Jo, jag fotade lite studentbilder åt två av mina kompisar.

Har kameran något namn?
Nej, inte kan jag ju härma syrran och döpa min kamera till något. ;)

Vad har du för fotoshop?
GIMP 2

Har du sålt bilder?
Nej, bara gratisjobb ännu.

Vad blir ditt nästa fotouppdrag?
Ingen aning, sen i sommar skall jag typ fota lillsyrrans konfirmationsbilder.

Kommer folk fram till dig och frågar om du säljer bilder?
Nej, och jag skulle bli väldigt förvånad om någon gjorde det.

Tycker du att du är en bra fotograf?
Själv tycker jag att jag är sådär halvbra och jag vill bli mycket bättre under 2014. Fast självklart är jag supernöjd över en del bilder som jag har tagit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar