fredag 21 mars 2014

Att fota under olika tidpunkter på dagen

Det är en väldigt stor skillnad på i vilket ljus och vinkel man fotar en bild. Om objektet ligger i solen eller i skuggan. Här nedan har jag tre bilder från då jag fotade snödropparna när jag hälsade på fammo i fredags. 
 Den här bilden tog jag ganska så direkt då jag kom dit. Jag började med detsamma och glömde tänka. Först tyckte jag att de första bilderna jag tog var ganska bra, men nu i efterhand tycker jag att det är lite på gränsen till för starkt ljus på den (eller så är det bara för att jag tog mina favoritbilder senare). Jag skulle ha kunnat testa att lägga de i skugga av att sätta mig i vägen för solen. Sen när jag tyckte jag hade de bilderna jag ville ha gick jag in.
 Jag var inne i bara en halv timme, för sen kom jag ihåg att jag inte provade fota de söta snödropparna i motljus (fast solen hann nästan gå runt husknuten). Så jag gick ut igen och fick en del fina bilder som blev favoritbilder från den dagen. Mycket finare bilder enligt min åsikt. Sen var jag nog nöjd!
Sen höll jag på med lite olika saker tills vi skulle äta lite glass och annat. Det hade blivit nästan mörkt ute, då mamma frågade något i form med varför jag inte var ut och fotade. Orsaken var ju för att det var mörkt ute, men jag tittade ut och såg att det kom ljus på snödropparna från fönstret. Så det slutade med att jag gick ut och testade ta några bilder, och de blev ju ganska så häftiga.

Så nu har jag lärt mig att jag måste försöka börja tänka på ljuset och vinklarna när jag fotar, för jag vill ju försöka få så bra bilder som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar