tisdag 11 mars 2014

Äkäslompolo del 1

Tidigt på morgonen den 24 februari satte vi oss i bilen och började köra mot Äkäslompolo. Vi stannade en gång i Uleåborg och en andra gång i Rovaniemi, där jag fyndade 5 knivar då de var 20€ billigare för att lådan de var i är skadad och den kommer man ändå knappast använda. Efter lite mera shopping och mat åkte vi vidare upp i landet. Vi kom till vår stuga lite efter åtta på kvällen och nästan med detsamma slog jag på tv:n. Till min stora lycka fanns Sveriges TV4, så jag fick se på Familjen Annorlunda.
 Följande dag, alltså tisdag, började vi med ett besök i butikerna och sen ta en vandring upp för ett fjäll med snöskorna. Det var lite jobbigt att gå när solen värmde på snön, så den klibbade fast i snöskorna. Ju högre upp vi kom ju blåsigare blev det och när vi kom upp på toppen sökte vi skydd bakom en snöhög för att fika. På vägen upp missade vi det riktiga spåret, så på vägen ner försökte vi följa rätt spår. Lite brant var det nog att ta sig ner på vissa ställen. När vi kom till bilen la vi in snöskorna i bilen och gick in och tittade i kyrkan, eftersom vi hade parkerat på kyrkans parkering och den var öppen. Senare på kvällen gick vi på en liten promenad för att mjuka upp benen och se lite på omgivningen.