söndag 10 augusti 2014

Resdag 5 - Tromsö och shopping

 Vi började dagen med att besöka naturum i Kilpisjärvi. Lite överraskande var det att se följande karta...
 ...vi såg hur långt vi egentligen hade gått.
3 km från båten till Treriksröset, 14,5 km vidare till Pältsanstugan, 2km fram och tillbaka till vattenfallet, 13 km på åsen, 9,5 km från Gappohyttan till genvägen, 4,2 km till treriksröset och de samma 3 km till båten.
Det blir 49,2 km allt som allt, så jag räknar med 50 km.
Vi fortsatte vidare och körde mot Norge. Vi stannade vid Lyngen och kokade mos och stekte köttbullar på stormköket. Eller det gjorde mamma och pappa, för jag gick för att fota fjorden.
Sjötulpaner fanns i mängd och massor. 
När vi hade fått i oss lunch fortsatte vi mot Tromsö, för att kolla in butikerna. Vi körde under fjorden in till Tromsö, så nu börjar vi ha kört på hela E8 från början till slut.
Ingen dålig utsikt de har i provrummet vid Kappahl i Tromsö. Två större båtar stod i hamnen, Black Watch och Hurtigrutens Nordkapp.
Vi gick förbi Tromsö domkyrka, som jag tycker har väldigt fina detaljer.
Lillasyster fick agera väskhållare så länge jag hade fram kameran.
När vi hade gått igenom alla butiker vi ville gick vi ner till hamnen och såg på när Hurtigruten åkte iväg.
Sådär på resdag fem tyckte vi att det var dags för en första restaurang måltid och det blev pizza denna gång. Pizzan var ungefär lika stor som familjepizzorna här i Finland fast vi bara tagit medium storlek, så jag orkade bara äta upp halva. Jag undrar hur stor deras stora pizza är.
Och till slut började vi söka oss mot hotellet, men före det gjorde vi en sak som kommer i ett skilt inlägg för annars hade det blivit så långt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar